Voor 16:00 uur besteld, volgende dag bezorgd
Speciale wensen? Bel of mail ons!
050 409 14 26

Fruitschalen

Fruittractaties

Fruithandel Sikkens sinds 1898

Wij staan wij al decennia voor kwaliteit, gemak, service en een breed aanbod aan lekkere en verse producten. De producten die in ons landje verbouwd worden kopen we nadat de kwaliteit is gecontroleerd  bij de telers in. Er komen heel veel verse groenten uit de Koekoekspolder bij IJsselmuiden, Noord Holland en Groningen. Eens per jaar reizen we naar het zuiden van Italië,  Polignano a mare, om daar de beroemde Di Donna druiven te kopen.
Veel groente

Een gezond en vitaal lichaam heeft groente nodig. Het zit namelijk vol met vitamines, mineralen en antioxidanten. Bijkomend voordeel: groenten bevatten weinig calorieën. Met deze gezonde natuurproducten sla je als het ware twee vliegen in één klap!

Groot vraagteken blijft toch wel de aanbevolen hoeveelheid groenten op een dag. Het advies varieert van 200 tot 500 gram per dag. Een behoorlijke range. Ons advies (en die van het Voedingscentrum) is zo’n 450 gram groenvoer per dag voor volwassenen. Klinkt misschien veel, maar over de dag verdeeld zeker niet onmogelijk! Kinderen zijn al goed met zo’n 200 gram groenten op een dag.

 

Rauwkost als voorgerecht, zorgt voor een optimale spijsvertering

Rauwkost als voorgerecht, zorgt voor een optimale spijsvertering

Is het echt nodig en nuttig om onze groenten te koken?

Naast de tijd en de energie die het koken van groenten vergt, vernietigt koken ook gedeeltelijk essentiële voedingsstoffen zoals vitamines.

Maar alleen rauwkost eten doet ons al snel het idee krijgen dat we op konijnendieet zijn.

Sommige mensen hebben ook door bepaalde aandoeningen moeite om rauwkost te verwerken.

Maar over het algemeen kunnen we aannemen dat rauwkost een gezonde keuze is.

En natuurlijk moeten we uitgaan van biologische en seizoen en plaatselijk geteelde groenten.

Deze voedingsmiddelen hebben een hogere voedingswaarde en ook een sterkere smaak.Lokale en seizoensgebonden producten hebben ook de voorkeur. 

Wat is dus het voordeel van het eten van rauwe groenten?
De rol van het spijsverteringsstelsel
Onze spijsvertering heeft 2 functies:

  • Het breekt de voedingsstoffen in voedsel af tot fijne moleculen, vooral dankzij spijsverteringsenzymen.
    De 3 belangrijkste moleculen zijn suikers (koolhydraten), eiwitten en vetten (lipiden).
    Wanneer deze voedingsstoffen volledig fijn gebroken zijn, komen ze in het bloed terecht om onze cellen te voeden.
  • Via de spijsvertering worden afvalstoffen afgevoerd: cellulosevezels, dode cellen en slechte moleculen.

Enzymen

Enzymen zorgen voor onze energie.

Hoe meer we er van hebben, hoe sterker onze energie!
Voor het verteringsproces gebruikt ons metabolisme specifieke enzymen: spijsverteringsenzymen.

Deze spijsverteringsenzymen zijn essentieel voor een goede opname van voedingsstoffen door de cellen.

Rauwkost op het menu

Bij het eten van rauwkost helpen de enzymen in ons voedsel bij de vertering van koolhydraten, eiwitten en vetten.

Zo wordt ons enzym potentieel ook in de toekomst verzekerd.

Door groenten te koken kan de spijsvertering bemoeilijkt worden.
Koken vernietigt namelijk enzymen vanaf een temperatuur van 45°C.
Een bord rauwe groenten verbetert dus aanzienlijk de spijsvertering!

Rauwkost als voorgerecht is een gezonde gewoonte.
Om de spijsvertering te optimaliseren, is het belangrijk om rauwkost te eten aan het begin van de maaltijd.
Omdat ons lichaam de moleculen negeert die door koken zijn getransformeerd, komt het immuunsysteem aan het begin van de maaltijd in actie.

Door een maaltijd te beginnen met rauwkost, zal ons lichaam de nodige kwaliteitsvolle voedingsstoffen kunnen opnemen.

Daardoor zal ons immuunsysteem perfect zijn rol kunnen spelen om ons lichaam te verdedigen tegen slechte moleculen.

Salades en rauwkostbordje
De ideale basis voor een succesvolle salade is groen: salade, rucola, veldsla, andijvie, aangevuld  met bijvoorbeeld tomaten, paprika’s, wortels en niet te vergeten verse kruiden!

Een scheutje gezonde olie en balsamico of appelazijn maken er een smakelijk geheel van.

Ook een appeltje in blokjes of een handvol noten kunnen toegevoegd worden en zorgen voor de nodige variatie.

 

Ons parade plaatje !!!

heerlijke recepten zijn te vinden op de website Vol Smaak.